GUO-CONCERT
Myrddhin De Cauter
& Stijn Kuppens
flamenco (België)
WANNEER?
Zondag
18 januari 2026
Hoe laat?
15.00 uur
Waar?
Lodewijkskerkje
Kerkstraat 64, Oisterwijk
Prijzen
€25,-
(inclusief €3,50 ticketservice
inclusief Daves supersurprisesnack)
Myrddhin De Cauter & Stijn Kuppens
Twee pioniers uit Vlaanderen Muziekland bundelen hun krachten en presenteren een mix van originele composities met een in de flamenco-gipsy-traditie zeldzame combi van instrumenten: Myrddin De Cauter op gitaar en Stijn Kuppens op cello. De uitkomst is spannend, vernieuwend, ja zelfs uniek. Door de fascinerende wisselwerking van het duo zit de toehorende fijnproever een concert lang met stijgende verwondering te genieten op het puntje van de stoel.
Myrddin De Cauter is niet zomaar een flamencogitarist. Het veelzijdige talent vult elke ruimte met exceptionele genialiteit. Zijn persoonlijke flamenco is extreem complex, intens emotioneel en hartstochtelijk ritmisch. Hij beheerst de essentie van het genre en verdiept zich vanuit die gipsy-wortels in jazz en klassieke muziek. Elementen daarvan integreert hij schijnbaar moeiteloos in zijn gitaarspel. Zijn vingervlugheid is buitenaards duizelingwekkend, maar wie luisterbereid is hoort evengoed immense schoonheid in temporiserende momenten van rust en stilte.
Vanaf prille leeftijd legt hij een indrukwekkend pad af als klarinettist en drummer, maar toch vooral als bevlogen gitarist. Daarmee bewijst hij dat flamenco-virtuozen niet per se uit Spanje komen. Over drie generaties heen kunnen de De Cauters met gemak een briljant familieorkest vormen en doen dat soms ook. Als jongste zoon van zanger, gitarist en sopraansaxofonist Koen leerde Myrddin van jongs af ‘als vanzelf’ spelen in jazz- en gipsy-swingstijl. Ook zus Vigdis (toetsen) en Dajo (bas) zijn beroepsmuzikant. Dochter Imre speelt meer dan verdienstelijk cello. Neef Djalt, zoon van oudste broer Waso, hanteert de trompet in de typische jazzstijl van New Orleans.
Met de muzikale erfenis van (stam-)vader en autoriteit Koen in hoofd, hart en vingers, studeerde Myrddin klassiek gitaar in België en trok vervolgens naar Andalusië, Spaans epicentrum en mekka van de flamenco. Daar inspireerden grootmeesters als Manolo Sanlucar, Gerardo Núñez, Rafaël Riqueni en Enrique de Melchor hem om de diep gewortelde flamencotraditie te verrijken met zijn grenzeloze creativiteit. In die zoektocht vol nieuwsgierigheid exploreerde en ontwikkelde hij in zijn spel en composities zijn eigen, authentieke taal. Zijn veelal eigen werk valt onder de noemer vernieuwende flamenco.
Myrddin De Cauter heeft een verleden in onder andere Dazibao en Bouquet Garni, de folksuperband die speciaal voor Belgische radio-concerten werd samengesteld. Hij toerde samen met pianist Jef Neve voor wie hij tevens componeerde, evenals voor Les Petits Belges en Arriage Stringquartet. Als solomuzikant bouwde hij een stevige livereputatie uit, schreef in eigen land festivalconcerten op zijn naam op Dranouter, Brosella, Merode en, in duo met Stijn Kuppens, Abdij van Park in Leuven, maar toerde wereldwijd. Zowel live als op CD werkte hij samen met een bonte reeks topmuzikanten. Zijn debuut-CD Imre dateert van 2001, gevolgd door Novar (2005), Lucia Nieve (2009) en nog zoveel meer fraais. Samen met vader Koen zette hij op dubbelaar O Leeksken Licht (2024) poëzie van Guido Gezelle op muziek. In bijgaand boekwerk tekende Myrddin voor de illustraties.
Het moge appelen met peren vergelijken zijn, maar toch: het blijft tweemaal fruit dat niet ver van de boom valt, dus….. Cellist, componist, producer en improvisator Stijn Kuppens doet niet onder aan klasse en veelzijdigheid. Ook in zijn muziek tekent zich een artistiek persoonlijke reis af: hij laat zich inspireren door de dynamiek van zijn directe omgeving en door een scala aan muziekgenres, uitwaaierend over klassiek, rock, pop en jazz. In composities, arrangementen en uitvoerend spel integreert hij experimenteel vernieuwende, authentieke met in muziektradities gewortelde en gerijpte elementen in etnisch en historisch perspectief. Uit dat laatste blijkt hoezeer hij die verknoping met respect benadert.
De optelsom ervaart hij als een verrijking van zijn muzikale werk en van zijn innerlijke zelf. Voorbeelden hiervan zijn te beluisteren op Inner Cello en Cello Souls. Zijn zieleroerselen die hij hierin als solo-cellist deelt met de luisteraar gaan dieper en verbinden intenser dan hij ooit in woorden kan uitdrukken. Samen met pianist Johan Hoogewijs manifesteert hij zich op First Meeting vooral als ras-improvisator. Dat krijgt een bevestigend vervolg in samenwerking met elektronica-wizard Benjamin van Esser met wie hij een bijzondere kamermuziek-ervaring deelt. Beide projecten kwamen improviserend tot stand, zonder vastomlijnd plan, transparante afspraak of ook maar enige repetitie vooraf. Een sleutelwoord hier, een enkele frase daar: dat volstond als vertrekpunt.
In Dialogues daagt hij zielsgenoten wereldwijd uit tot muzikale samenwerking. Onder andere Hugh Desmond, Joris Van den Hauwe en Kim Van den Brempt nemen de handschoen op. Op Seven Miracles doet hij dit nog ‘ns dunnetjes over, zij het ditmaal met de opdracht aan vakgenoten van uiteenlopend pluimage op een verscheidenheid aan instrumenten om gelijktijdig samen improviserend voort te borduren op zijn aangereikte solo-composities voor cello.
Stijn Kuppens verschijnt niet alleen op Europese podia, maar ook in China, Japan, Bolivia, Abu Dhabi, Brazilië en de VS. Bovendien is hij een veelgevraagd docent cello. Als componist, arrangeur, uitvoerend solo-cellist, in samenwerking met anderen, of als docent: in al zijn veelzijdigheid toont hij zich een muzikant met passie, klasse en niet te stillen honger naar eeuwige vernieuwing.
Uit de ontmoeting tussen Myrddin De Cauter en Stijn Kuppens kan niet anders dan prachtig veerkrachtige muziek voortkomen. Beiden zijn fascinerende muzikanten met elk een eigen identiteit. Vanaf het moment waarop ze een podium betreden, tonen ze klasse, overgave en plezier. Die begeestering klinkt door in hun eigenzinnige composities. Ze voeren opmerkelijke projecten uit, illustratief voor hun synergie en de muzikale visie die ze delen. Filmmaker Grégoire Verbeke maakte een intrigerende muziekvideo bij hun meditatieve duo-compositie Oak. De expertise van Myrddin in flamenco en jazz smelt samen met die van Stijn in klassieke en zelf gecomponeerde muziek. Hiermee bewijzen ze zowel hun individuele kunstenaarschap als hun vermogen om samen een innovatieve, meeslepende muziekervaring te creëren die weerklank vindt bij een divers publiek.
Voor de fijnproever geldt des te meer: GUO ziet je graag, tot bij GUO, maar…..VOL=OP!
Make Love!
Not War!
Enjoy Live Music!
Peace,
GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk
In beeld & geluid
Online voorverkoop?
Check GUO-ticketshop.
Ticketprijs is €25,- (inclusief €3,50 ticketservice; inclusief Daves supersurprisesnack).
Kassaverkoop:
Uitsluitend op de GUO-concertdag zelf in het Lodewijkskerkje tussen 14.30 en 15.00 uur, zolang de voorraad strekt.
In het Lodewijkskerkje geldt meestal: 100=VOL=OP!
Bij noodzakelijk groter podiumoppervlak stelt GUO het aantal beschikbare zitplaatsen naar beneden bij.
GUO ziet je graag, tot bij GUO, maar…..VOL=OP!
Openbaar vervoer of parkeren?
Reist u met de trein? GUO-concertlocatie Het Lodewijkskerkje aan Kerkstraat 64 is gelegen op tien wandelminuten van NS-station Oisterwijk.
Komt u met de auto? GUO-concertlocatie Het Lodewijkskerkje aan Kerkstraat 64 bevindt zich op één tot twee wandelminuten van parkeervakken en kleine parkeerplaatsjes in Kerkstraat, Hoogstraat en omliggende straten. Enkele voetgangerssteegjes verbinden Hoogstraat met Kerkstraat. Om de hoek van de Kerkstraat nabij het kerkje bevinden zich aan de Baerdijk op twee wandelminuten ‘as we speak’ een vijftiental gratis parkeervakken bij voormalig overdekt sportcomplex De Leije. Dit is ‘for the time being’, dwz: voor zolang voormalig overdekt sportcomplex De Leije niet (volledig) is vervangen door woningbouw.
