GUO-CONCERT

Tim Knol

NL

DATUM

Zondag
9 februari 2020

Locatie

Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord
Gemullehoekenweg 143
5062 SB, Oisterwijk (Nrd-Br/NL) 

}

Tijdstip

Kassa open
14.00u

Zaal open
14.45u

Aanvang
15.00u

Prijzen

€ 20 ,-

9 FEBRUARI 2020

Het programma

Na de release van zijn titelloze debuut in 2010 gaat het hard met Tim Knol: lovende kritieken, hitsingle ‘Sam’, Nederland aan zijn voeten, a new star has born. Hij ‘doet’ alle grote festivals, talloze clubs en theatertour ‘Van huis uit’. Met ‘Days’, zijn tweede cd, bevestigt hij potentieel en talent. Maar terwijl hij uitgroeit tot grote jongen in de Nederlandse popscene, zet hij vraagtekens achter het rock ’n’ roll-imago. Not real love, only one night stands. Is that what you call rock ’n’ roll?

Niet zonder kleerscheuren heeft hij het grillige pad drie albums lang bewandeld. Door het oog van de storm des succes gaat veel verloren, al klinkt hij op die derde schijf, ‘Soldier On’, meer volwassen, als muzikant die in korte tijd veel heeft meegemaakt. De ups & downs van drie jaar onderweg resoneren mee. OOR: ‘Zijn liedjes klinken gelaagder, melodieuzer en meer uitgebalanceerd dan op zijn voorgaande werk. Daarbij zijn de teksten zijn meest persoonlijke tot nu toe en is zijn stem zowel leniger als vaster’.

TIM KNOL:

Die gouden jaren met Duijf, dat was een hele andere wereld, een soort explosie. Pinkpop, Lowlands, ik stond overal. Het ging maar door. Er leek geen einde aan te komen. Toen het einde er opeens wél rigoureus was, viel ik keihard neer, plat op mijn smoel. Zo voelde het tenminste, ik was toen 23. Vanaf dat moment moest ik het zelf doen. Alles leek tot dat moment vanzelf te gaan. Het was ook gewoon te makkelijk bij mijn eerste twee platen.

In 2013-2014 toert hij met ‘Terug’, zijn tweede theaterconcert. Maar in 2015 laat hij zich van een andere kant zien.

Hij maakt opnames met The Miseries, een garage-, punk- en powerpopband die hij begint met drie vrienden uit Hoorn. De puntige, harde, catchy liedjes doen denken aan The Ramones, Pavement en The Replacements. De recensies zijn himmelhoch jauchzend. The Miseries toeren langs clubs en festivals. Tim Knol blijkt een muzikale allesvreter, met bezieling het hoogst in het vaandel. NRC: ‘The Miseries beste rockband op Noorderslag’.

Dan maakt zijn publiek in ‘Lost & Found’, zijn derde theatertour van 2015 tot 2017 kennis met Tim Knol als verzamelaar en vertolker van covers die hij koestert, gevolgd door ‘Lost & Found 2’ in 2018. Dit theaterconcert brengt hem nu ook naar GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk. Naast covers speelt hij veel werk van ‘Cut The Wire’, een liedjesplaat pur sang waarbij de spontaneïteit van The Miseries doorsijpelt. Elk van de dertien songs is een miniatuurtje an sich, met eigen vorm, ontstaansgeschiedenis en betekenis. Zonder druk van buitenaf heeft hij zijn project stapsgewijs uitgevogeld.

Zijn persoonlijke afdruk is nu veel bewuster aanwezig dan voorheen. Zijn intermezzo met The Miseries heeft hem niet alleen veel lol opgeleverd, maar er is ook een lampje bij hem gaan branden. Door het ongedwongen spelplezier en de onderlinge camaraderie met zijn bandmaatjes zijn bij hem veel creatieve remmingen weggevallen. Met The Miseries vindt hij een acceptabel antwoord op die prangende vraag van zijn eerste hit ‘Sam’: rock ’n’ roll betekent het omarmen van persoonlijke vrijheid, zonder belemmering van angst of vertwijfeling.

Hoewel de punk-energie van The Miseries op ‘Cut The Wire’ niet acuut waarneembaar is, is Tim Knol wel met een soortgelijke ‘niets-is-fout’ spontaneïteit te werk gegaan. Zo heeft hij zichzelf heerlijk amateuristisch pedal steel leren spelen. Arrangementen heeft hij met inventief knutselwerk een speels en eigenwijs karakter meegegeven. En hij heeft er anderhalf jaar voor uitgetrokken. Het levert pareltjes en juweeltjes op als ‘A Kid’s Heart’, ‘Echoes Of Laughter’ en de single ‘Sweet Melodies’.

Tim Knol: “Ik heb zelf opgenomen in mijn eigen studiootje. Ik wilde ditmaal de tijd nemen, zonder ‘tijd is geld’ gevoel. Het is een heerlijke vrijheid. Lekker puzzelen met synthesizer of orgels, die partijtjes heb ik nu allemaal zelf kunnen inspelen omdat ik de tijd had.” Maar dat kan ook gevaarlijk zijn. Daarom schakelt hij bij de afronding hulptroepen in om mee te klankborden: de tweeling van Tangerine, Douwe Bob en vaste compagnon en producer Anne Soldaat.

‘…frisheid in de wiegende, elegante melodieën die Tim Knol zo mooi kan schrijven én met zijn heldere stem zo mooi kan inkleuren… Gewoon mooie muziek maken, dat is nu het devies, maar hij doet hier meer dan dat.’ 
De  Volkskrant (vier sterren)

Levenslessen zijn er inmiddels in overvloed, vanuit zichzelf, maar ook vanuit zielsverwanten uit alle uithoeken van de wereld. Gelijkgestemden, maar by far gelijken, aldus Tim Knol die opkijkt tegen meesterlijke inspiratiebronnen als Kevin Kinney, Townes Van Zandt, Neil Young, Gram Parsons. Van die laatste covert hij al vóór zijn doorbraak in 2010 het onovertroffen meeslepende ‘A Song For You‘, terwijl Drivin N Cryin van frontman Kevin Kinney uit de jaren tachtig evenzeer The Black Crowes hadden kunnen zijn.

Tim Knol: “Kevin Kinney is een voorbeeld voor mij in de manier waarop hij zijn carrière vormgeeft. Een troubadour die net als Townes Van Zandt met drie akkoorden een verhaal vertelt waarvan je stijl achterover slaat. En hoe hij denkt over de muziekindustrie….. Door wat mislukte deals is hij niet doorgebroken tot de mainstream. Daar kun je dan eeuwig van blijven balen, of je herpakt je en bent heel blij met wat je hebt: je blijft je eigen visie volgen en doen waar je je goed bij voelt. Doe ook voor mij dan dat laatste maar.”

Tim Knol vindt nog steeds exact dezelfde dingen belangrijk als toen hij voor het eerst in de platenkast van zijn vader rommelde. Hij heeft er ook tijdens de eerste grote succesjaren nooit alleen voorgestaan: de hechte vriendschappen, diepgewortelde liefde voor zijn rootshelden en natuurlijk al die ‘Sweet Melodies’ die altijd in zijn buurt zijn gebleven. Deze kernwaarden geven de Hoornse songwriter kracht en moed om over roerige periodes heen te stappen. Hij heeft zijn plek in de zon gehad, tuurt over de vlakte naar de einder, met opgeheven hoofd en haarscherpe visie nieuwe avonturen tegemoet.

Rock ‘n’ roll hero of anti-held: zijn ‘Sweet Melodies’ blijven immer ontspruiten en ontbolsteren. Met eigen band, met The Miseries, met The Bluegrass Boogiemen, als Tim Knol in zijn uppie. Met moments of fame zo nu en dan, als cadeautje aan hemzelf. En verder voor wat ze wie dan ook waard mogen zijn.

RESERVEREN

Bestel uw tickets gemakkelijk online

Uw GUO-tickets bestelt u gemakkelijk online. Reserveer uw tickets tijdig. Daarmee verkleint u het risico dat uw gewenste GUO-concerten zijn uitverkocht.