GUO-CONCERT

Spinvis

NL

DATUM

Zondag
5 april 2020

Locatie

Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord
Gemullehoekenweg 143
5062 SB, Oisterwijk (Nrd-Br/NL) 

}

Tijdstip

Kassa open
14.00u

Zaal open
14.45u

Aanvang
15.00u

Prijzen

€ 20 ,-

5 APRIL 2020

Het programma

In werkelijkheid bestaat ‘In Werkelijkheid’ van Spinvis uit veel meer dan poëtische liedjes. In werkelijkheid is ‘In Werkelijkheid’ een sterk staaltje muziektheater. En in werkelijkheid is ‘In Werkelijkheid’ niet alleen van hem, maar evenzeer van Saartje van Camp. In werkelijkheid betreden Spinvis en Saartje in ‘In Werkelijkheid’ samen ons GUO-podium, maar brengen ze ook twee poppen mee.  

In werkelijkheid is ‘In Werkelijkheid’ muziektheater voor alle leeftijden. In werkelijkheid ervaren kinderen in ‘In Werkelijkheid’ een andere werkelijkheid dan volwassenen. Dat komt door onze poppen, zeggen Spinvis en Saartje, hoewel het ze evengoed verbaast hoezeer kinderen ook eigen betekenissen geven aan hun liedteksten. In ‘In Werkelijkheid’ blijken hun Nederlandstalige poëtische liedjes toegankelijker voor kinderen dan Spinvis en Saartje in hun stoutste dromen durfden dromen. Laat dat nou precies zijn wat hen intrigeert: ‘de’ relativiteit van ‘de’ realiteit. In werkelijkheid wordt ‘In Werkelijkheid’ dan ook gewaardeerd door 8- tot 88-jarigen.

In werkelijkheid

Twee ruw uit hout gesneden, beetje voodoo-achtige poppen, zonder gezicht, zonder stem, die per scène een andere identiteit aannemen. Poppen als oerverbeelding van de mens. De liedjes vertellen hun verhaal. Door videoprojecties en belichting, bedacht door het duo, samen met de geluidstechniek bij elkaar getoverd door Niels Jonker, staan ze telkens in een andere ruimte: een kamer, een straat, een plein. Zo geeft het duo met licht en beeld ieder lied een eigen wereld. En speelt ze een resem muziekinstrumenten. Dus ook in het klankbeeld zijn hun werelden telkens anders.

Zowel oude als nieuwe Spinvis-muziek loopt als rode draad door de voorstelling. En er is muziek speciaal voor ‘In Werkelijkheid’ gemaakt. Muziektheater zonder boodschap, met des te meer verbeeldingskracht en poëtische urgentie. Alles valt of staat met een secure uitvoering. Iedere handeling heeft betekenis. Dat vraagt onderling vertrouwen tussen publiek en artiesten. Het stuk blijft in beweging, het maakproces stopt nooit, nooit zal het af zijn. Per voorstelling worden ideeën toegevoegd en scènes veranderd. Spinvis en Saartje nemen het begrip ‘spelen’ letterlijk. 

Spinvis drumt, speelt gitaar, synthesizers, Saar speelt cello, gitaar, toetsen, percussive, synthesizers. Ter plekke maken ze samples en loops. Zo vormen ze een orkest, hoewel het ook heel klein kan zijn. Alles voor de liedjes, want die moeten goed worden verteld. Pas dan wordt het publiek anderhalf uur meegenomen in een wonderlijke reis door de poppenwerelden. Liedjes ontroeren, raken en roepen vragen op. De toegankelijkheid is groot.  Zelfs wie  geen jota Nederlands begrijpt, kan het volgen.

Spinvis en Saartje spelen ‘In Werkelijkheid’ op grote en kleine theaterpodia in Nederland en België, maar kunnen er evengoed de hele wereld mee over. Ook spelen ze in dorpen waar bewoners naar hun dorpshuis gaan. Misschien kennen ze hen van naam, maar weten ze niet wat ze kunnen verwachten. Geweldig dankbaar publiek, vindt het duo. Na afloop zijn mensen verwonderd en blij verrast. Waar ze ‘In Werkelijkheid’ ook spelen, zeggen Spinvis en Saartje, mensen zijn eigenlijk best wel hetzelfde, in werkelijkheid. 

Erik de Jong aka Spinvis is in 17 jaar uitgegroeid tot een eigenzinnig én veelzijdig popartiest. In 2002 bezet debuut ‘Spinvis’ de hoogste positie in Oor’s ‘Moordlijst’. Tegen het jaareinde finisht hij tweede in de jaarlijkse polls van Oor en VPRO’s ‘Song van het Jaar’ en breekt hij op festival ‘Crosssing Border’ in Amsterdam met de idee om zijn muziek nooit live te brengen. Hij staat er met een zevenkoppig allegaartje, bij elkaar geschraapt uit de klassieke, jazz- en wereldmuziekscene. Na zijn succesvolle debuutjaar blijft Spinvis kwaliteit leveren in cd’s, dvd’s en in de merkwaardigste theaterprojecten.

‘In Werkelijkheid’ past naadloos in een lange rij. Enkele highlights uit een bloemlezing: 

Muziek bij kunstwerk van Walter van Broekhuizen voor ‘Over Helden en Hadewijch’ en bij de stem van overleden cabaretier avant la lettre Abraham de Winter bij ‘Geheugen van Een Stad’. Een lied met volkszanger Frans Bauer. ‘De Tijdmachine’ en een versie van ‘Astronaut’ op cd en dvd ‘Nieuwegein aan Zee’ met hemels engelengezang van Vlaams madammentrio Laïs. Het allerlaatste optreden in Muziekcentrum Vredenburg Utrecht 1.0, met strijkersectie. Drie ritmische monologen van elk 10 minuten voor festival Cross-Linx Enschede, uitgevoerd door acteurs, operazangers, ensemble en met samples van de meester zelf.

Muziek bij tv-serie ‘Medea’ van Theo van Gogh en bij speelfilms ‘Vox Populi’ van Eddy Terstal, ‘Adem’ dat tevens tot album ‘Dorléac’ leidt en ‘Vele Hemels boven de zevende’ naar het boek van Griet Op De Beeck. Weemoedige cd’s als ‘Dagen Van Gras, Dagen Van Stro’ en ‘Tot Ziens, Justine Keller’. Verknipping in 18 muziekstukjes van hoorspel ‘Het Hoofd van Ferdinand Cheval’ over een  postbode die in 40 jaar een paleis bouwt, verbeeld door 18 filmmakers. Een ringtone voor The Ringtone Society tijdens Noorderslag Groningen. Theatervoorstelling ‘De Explicateur’ met archiefmateriaal, muziek en dialogen voor Filmmuseum Biënnale en ‘The Night of the Unexpected’ in Paradiso Amsterdam.

Cancel van een concert met orkest Symfonia tijdens de ‘Dutch Moroccan Music Experience’ in  Amsterdams Concertgebouw wegens zijn nummer ’Het Mes van God’ over de moord op Theo van Gogh. Bijdrage aan boek met cd ‘Strips in Stereo’ met 14 strips op muziek. Theatertoer met de NL Impressionisten, verzamelnaam voor 7 geestgenoten met Nederlandstalig repertoire. Samenwerking met en eerbetoon aan dichter Simon Vinkenoog met wie hij een geluidscollage samenstelt. Medewerking aan een album bij een roman, uitgevoerd door een fictieve groep.

Muzieksprookje ‘Het Geheugen van Lupo Thomas’ dat zich afspeelt in Amersfoortse wijk Vathors. Aanstelling aan TU Delft als ‘Cultural Professor’ om met studenten zonder plan, methode of doel een bouwwerk te ontwikkelen, uitmondend in ‘The Inexplicable Journey’ waarmee hij met Zapp4 door Nederland toert. Dansopera ‘Kintsukuroi’, geïnspireerd op de tsunami in Japan, met première op Oerol. Zijn ‘Scherpdenkersconcert’ met band, 12 vocalisten van Nederlands Kamerkoor en lezing van filosofe Stine Jensen.

Theaterconcert ‘Oogcontact Van De Eenzaamste Soort’. Talkshow, concert en dansvoorstelling ‘Howl’ met choreograaf Amos Ben-Tal, OFFprojects en Korzo producties waarvoor hij tekst en muziek schrijft en intermedieert tussen dansers en publiek. Vintage theaterproject en cd ‘Trein Vuur Dageraad’ waarin hij met Saartje van Camp kersverse arrangementen schrijft die 13 ‘oude’ Spinvis-nummers weer fris en fruitig laten aanvoelen. Voorstelling ‘De Eersten’ die hij schrijft voor theatergezelschap De Hollanders. Voorstelling ‘Vier verhalen en een Dag’ met Intodans, Saartje van Camp, choreograaf Adriaan Luteijn, Marlena Wolfe en dansers.

En nu dus muziektheater ‘In Werkelijkheid’ dat hem opnieuw naar GUO brengt, evenals in 2011 met ‘De Weerman’.  Toen op volle oorlogssterkte, nu ‘slechts’ met Saartje van Camp. En poppen.

Spinvis is bekroond met de Essent Award, de Zilveren Harp, de Popprijs, de Annie M.G. Schmidt-prijs voor compositie ‘Voor Ik Vergeet’, de Johnny van Doornprijs voor de gesproken letteren en de Dioraphte Dansprijs.      

RESERVEREN

Bestel uw tickets gemakkelijk online

Uw GUO-tickets bestelt u gemakkelijk online. Reserveer uw tickets tijdig. Daarmee verkleint u het risico dat uw gewenste GUO-concerten zijn uitverkocht.