EVENEMENT

‘Dikke. Pret. Bonanza.’

Boekpresentatie Jos Creusen

DATUM

Zondag
26 januari 2020

Locatie

Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord
Gemullehoekenweg 143
5062 SB, Oisterwijk (Nrd-Br/NL) 

}

Tijdstip

Kassa open
14.00u

Zaal open
14.45u

Aanvang
15.00u

Prijzen

€ 10 ,-
(entree retour bij boekaankoop)

DIKKE. PRET. BONANZA.

…weergaloos debuut, deze semi-autobiografische sleutelroman over ‘ons soort mensen’ door een Reservebelg’, een Nederlandse nazaat van een Vlaamse oorlogsvluchteling, met spitse taalvondsten,  platte kwinkslagen en kruidige songteksten in het Nederlands, Brabants, Vlaams, Engels, Frans, Jiddisch, Gaelic, … 
de Volkskrant

 

…meedogenloos gefileerde afrekening met gemankeerd verleden voedt met veerkracht, rechtvaardigheidsgevoel, relativeringsvermogen, zelfreflectie en tegen cynisme aan schurkende satire rotsvast geloof in betere tijden waarin toeval steeds minder bestaat…  
NRC Next

 

…overtuigende sfeertekening van een tijdgewricht: een ‘tour de force’ van eenzijdig schatplichtige  bloedverwantschap, doordrenkt van lethargische laaggeletterdheid naar wederkerig onbaatzuchtige zielsverwantschap, doordrenkt van gepassioneerde hypersensitiviteit…
Humo

…must read van gesmaakte ontboezemingen in gemaakte levenswandel,  met dank aan ‘talenknobbel’ en ‘creatief associatief denkvermogen’ …  
Boekenpanel DWDD

…Dikke Pret Bonanza? *****. Zeker. En. Vast!… 
De Morgen

 

Statler: Awesome!

Waldorf: Not bad at all!

S: Could’ve been worse!

W: Could it?

S: Rubbish!

W: Disgraceful, if not disgusting!

S: Terrible shite!

W: Aweful!

S&W: Booh! Booh! Boooooohooooooh!

 

26 JANUARI 2020

Boekpresentatie
‘Dikke. Pret. Bonanza.’

Bij een Nederlandse nazaat van een Belgische vluchteling uit D’n Grooten Oorlog is een kwart van het bloed dat door d’aderen stroomt Vlaams. Geboren in 1956 groeit hij op in een verstikkend milieu, in het epicentrum van het universum, op Brabants klapzand, daar waar Kempen en Meijerij elkaar kussen. Amper anderhalve turf raakt hij gemangeld en vermalen tussen laaggeletterdheid, culturele schraalte, vrooms katholicisme en loonslavernij. Gods tripartiet oog ziet alles, behalve tevreden is te nooit goed en hoewel van het concert des levens niemand een program krijgt, wordt een geboren dubbeltje nimmer een kwartje.

Zijn bloedverwanten claimen hem om zijn ‘talenknobbel’ en ‘creatief associatief denkvermogen’, maar anderhalf docent helpt hem doen inzien dat hij zich juist door zijn door wie dan ook vergeven talenten kan ontworstelen aan zijn arbeideristische komaf. Eenmaal taalwetenschapper klampt hij zich vast aan zijn engagement om betekenisvol verschil te maken voor ‘ons soort mensen’. Juist zij kastijden hem, zelfverklaard atheïst, met het zelfbeeld als ‘vreemde vogel in de bijt’, iemand waar een piemel in moet tot gevolg. Hij voelt zich een losgeslagen Einzelgänger, een ontwortelde, getormenteerde Walter Weltschmerz, laverend tussen twee werelden. Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet. En te is… inderdaad.

Wier brood hij at, dier woord hij nimmer sprak.

Totdat hij ‘ons soort mensen 2.0’ ontmoet bij wie hij een onbaatzuchtige zielsverwantschap ervaart die ontwapenend wederkerig voelt. Zijn eigen pad volgend laat hij naast zijn analytische ratio meer gevoel toe en bestaat toeval allengs minder. Onbewust raakt, zet, spoort een hypersensitieve zielsverwant hem aan tot zijn dream come true: het auteurschap. In zijn debuut kruipt hij uit keurslijf en schulp, rekent af met bloedverwanten, machtsgeile loonslaafdrijvers en slippendragende collaborateurs van Politbro ICU tot Politbra BITCH. Uitgerekend hun aflaat, cynisme ten top, is zijn financiële back-up tijdens zijn onbezoldigd schrijfproces waarin hij ze tot op het bot fileert en afserveert. Wier brood hij at, dier woord hij nimmer sprak.   

Terwijl de schrijver in onbezonnen jeugdigheid rijmelarijen en protestsongs produceert, boeken consumeert in zijn zolderdomein en aan de toog hangt van een ouwe lullenkroeg waar tearjerker He’ll Have To Go uit een amechtige jukebox knerpt, tongen, vingeren en beffen zijn pubervriendjes zich door discochicks en bekken en zeiken ze frietbakkers en afhaalchinezen af. Onder intramuraal toezicht van zijn doornkroon gelauwerde initiaalgenoot, met velpon genageld aan een crucifix, en tranend zigeunertje lalt ‘ons soort mensen 1.0’ mee met Conny Vandenbosch, Jantje Bauer of Fransje Koopmans. Ork-ork-ork, duivensoep lepel je met een vork, vacuüm getrokken plastic zweetkaas of gratige riviervis met grondsmaak maak je soldaat, CHV-pils klok je weg, lurkend uit flesjes, geopend aan deurslot of tafelrand, ook glas overbodig. ‘Ons soort mensen 2.0’ daarentegen eet met mes en vork, nipt aan drankjes, valt voor blije singer-songwriters, diepzinnige auteurs en abstraherende kunstenaars. 1.0 of 2.0: uiteindelijk hebben ze (we) in Dikke. Pret. Bonanza. evenveel (on)gelijk.

Dikke. Pret. Bonanza.

Dikke. Pret. Bonanza. ontbeert een spannend plot waarin cliffhangers een breed lezerspubliek verleiden tot het zich van hoofdstuk naar hoofdstuk laten meezuigen naar een sensationele ontknoping. In plaats van deze conventie ontrolt zich een –ja, verzon ie ’t maar – semi-autobiografische sleutelroman. Die omvat tien hoofdstukken, als een Romeinse Top X après la lettre, countdown aflopend, van X naar I, gelardeerd met songteksten die de schrijver zoal uitkomen en goeddeels raken. Toegekende kwaliteit die veel zegt over hem, niks over de songs. 

Intrigerend integreert en verweeft hij ze in en met zijn persoonlijke levenswandel. Als toetje een appendiks met titeltrax van honderden songs, gerangschikt op naam van uitvoerende artiesten, alfabetisch, van Z tot A, maar dat is logisch, aldus jc. ‘All time favorites’ voor de auteur, voor de lezer al dan niet ‘guilty pleasures’, hoewel hij die kwalificatie – de schaamte voorbij – devalueert tot loos en hol. Verwerkte songteksten linken naar YouTube. Daarmee levert Dikke. Pret. Bonanza. lees-, luister- én kijkpret.     

Jos Creusen

Jos Creusen (Tilburg, 1956) studeerde Taal- en Literatuurwetenschap aan de KUT en was in vorige levens docent, journalist en taalkundige met expertise in ontwikkeling van en onderzoek naar Nederlands voor laaggeletterden met migratie-achtergrond onder wie oorlogsvluchtelingen. Naast schrijven was en is muziek buiten de mainstream zijn passie, vooral als die sporen van wortels vertoont. Sinds eind jaren 70 organiseert hij intieme concerten voor wie nog luisteren wil, waarbij artiesten en bezoekers op elkaars schoot kruipen, sinds 2000 onder de vlag van GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk.

Gebrand op het vinden van een uitgever fantaseerde hij –en nee, ook dit verzon ie niet, hoewel eigenlijk dus helaas juist wel-, als variant op een stunt van een andere jc bij zijn lucratief ik-debuut, alvast een boekomslag met nepcitaten uit neprecensies van respectabele media bij elkaar. Hoewel die andere jc meer bravoure heeft, compenseert de modeste jc dat met zijn megalomane surplus aan genialiteit. Zolang hij droog brood vreet, trekt hij zeeën van tijd uit voor labbekakkerige voordrachten bij scabreuze lees- en schrijfclubs in de godvergeten provincie, landerige interviews bij obscure media, ja elk lucratief tv-spelletje en mirakels toverballenkunstje dat hem profileert en promoot in zijn auteurschap. Zowaar stonk Uitgeverij Aspekt alvast in zijn gespeelde bravoure. U toch ook?

DIKKE. PRET. BONANZA.

Om te skoren mot je skieten.

Pas as je ‘t ziet ken je ‘t door hebben.

Elk nadeel hepse foordeel.

Maar da’s logisch.

Dus.

(vrij naar: Ik, die andere jc – godenzoon)

Bezoekers die aan het einde van de boekpresentatie het boek kopen (cash, tegen winkelprijs, desgewenst gesigneerd door de auteur), krijgen hun entree van 10 euro retour. De winkelprijs van het boek was bij publicatie van deze tekst nog niet vastgesteld. Het is een dikke pil. Reken op ongeveer 25 euro. Zolang zijn voorraad strekt, is na de boekpresentatie een beperkt aantal exemplaren tegen winkelprijs rechtstreeks te koop bij de auteur op mailaanvraag: joscreusen@home.nl.

In geval van postverzendingen komen daar porto- en verpakkingskosten bij. Het boek is na de boekpresentatie ook te koop (of anders te bestellen) in boekenwinkels in Nederland en België. ISBN en nog meer info volgen tzt. De auteur is na de boekpresentatie beschikbaar voor lezingen en dergelijke. Meer info hierover volgt tzt op de website van de auteur www.joscreusen.nl. Check verder ook de website van de uitgever www.uitgeverijaspekt.nl.

RESERVEREN

Bestel uw tickets gemakkelijk online

Uw GUO-tickets bestelt u gemakkelijk online. Reserveer uw tickets tijdig. Daarmee verkleint u het risico dat uw gewenste GUO-concerten zijn uitverkocht.