GUO-CONCERT

Bevrijdingsdag-
activiteiten &
concert Nikitov

NL

DATUM

Bevrijdingsdag dinsdag
5 mei 2020

Locatie

Diverse locaties

Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord
Gemullehoekenweg 143
5062 SB, Oisterwijk (Nrd-Br/NL)

}

Tijdstip

Ochtendprogramma:
11.00 tot 12.30u

Middagprogramma:
14.30 tot 17.15u

Prijzen

Combi-dagticket € 20 ,-

5 MEI 2020

Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk

Dankzij samenwerking met lokale deskundigen, organisaties en hun vrijwilligers viert GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk op dinsdag 5 mei 2020 bevrijdingsdag rond thema ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’. Verspreid over Oisterwijk vinden ’s ochtends van 11.00 tot 12.30u zes bevrijdingsactiviteiten gelijktijdig  plaats. Belangstellenden reserveren één activiteit uit het aanbod. ’s Middags verzamelen ze zich in Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord aan de Gemullehoekenweg 143 in Oisterwijks bos- en vennengebied. Hier voeren lokale kunstenaars om 14.30u ’Op Drift’ uit, een voor de gelegenheid ontwikkelde, eenmalige art performance in woord en beeld, gedragen door klank. Die vloeit om 15.00u over in bevrijdingsconcert ‘Van Cohen tot Winehouse’. Hierin steekt Nikitov rockclassics van bekende, veelal joodse, popartiesten in een klezmerjasje, gezongen in het Jiddisch. ‘Stairway To Heaven’ van Led Zeppelin, getransformeerd tot ‘A Fisbank In Himl’.

 

 

 

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Alle deelnemers doen dus ’s ochtends mee aan één activiteit naar keuze en bezoeken ‘s middags art performance en bevrijdingsconcert. Wie zeker wil zijn van deelname naar keuze, reserveert tijdig een combi-dagticket voor ochtend- en middagprogramma, want per activiteit geldt: vol=vol! Combi-dagtickets à 20 euro reserveren kan via ons ticketsysteem. GUO rekent geen bijkomende reserveringskosten. Voor deelnemers uit Oisterwijk is tijd tussen ochtend- en middagprogramma om desgewenst thuis te lunchen. Verder kan worden gepicknickt in bijvoorbeeld park of bos of worden geluncht in een horecazaak. Wie bij Boschoord wil lunchen, dient hiervoor te reserveren. Dat geldt tevens voor diners na het middagprogramma en overnachtingen met ontbijt. Mail naar administratie@hotelboschoord.nl voor gereduceerde tarieven voor GUO-bezoekers.

Ochtendprogramma

Eén van de Oisterwijkse Stadsgidsen haalt in een stadswandeling door het centrum van Oisterwijk zichtbare herinneringen op aan WOII. Te denken valt aan het monumentale kunstwerk aan de Spoorlaan, gemaakt uit verwrongen staal van trein en rails, afkomstig van de treinexplosie die een ravage aanrichtte in het stadscentrum. Maar ook aan het verzetscafé van Bet Vos aan ‘de P’lelweg’ (Spoorlaan), zeep- en schoensmeerfabriek Sabena van Jan Linthorst aan De Lind die als verzetshaard en onderduikadres diende, de Petruskerk en omliggende woningen met nog zichtbare munitie-inslagen, oorlogsgraven aan de Petruskerk.

Deelnemers die zich voor de stadswandeling inschreven, verzamelen zich met combi-dagticket om 11.00u bij het oorlogsmonument, hoek Spoorlaan/Joannes Lenartzstraat. Parkeren kan bijvoorbeeld op parkeerplaatsen in Spoorlaan.          

Comité Struikelstenen Oisterwijk leidt een stadswandeling die voert langs stenen met ingegraveerde namen van joodse oorlogsslachtoffers uit Oisterwijk. Deze ‘struikelstenen’ liggen voor hun voormalige woningen, onder andere in Peperstraat, Schoolstraat en George Perklaan. Per struikelsteen brengt een lid van Comité Struikelstenen het persoonlijke verhaal van de joodse bewoners tot leven die in WOII werden afgevoerd naar en veelal omgebracht in concentratiekampen.

Deelnemers die zich voor de struikelstenenwandeling inschreven, verzamelen zich met combi-dagticket om 11.00u vóór de Johanneskerk, Lind 52. Parkeren kan bijvoorbeeld in Peperstraat.

Een KVL-gids geeft een rondleiding in en rond de Koninklijke Lederfabrieken Oisterwijk. In WOII stond de grootste lederfabriek van Europa KVL onder leiding van een joodse familie uit Amsterdam. Niettemin produceerde KVL laarzen voor de Duitse bezetter en bontmantels voor officiersvrouwen. Anderzijds waren medewerkers actief in het verzet. Mogelijk wordt een bezoek gebracht aan de stoommachine in het ketelhuis. Deelnemers die zich voor de KVL-rondleiding inschreven, verzamelen zich met hun combi-dagticket om 11.00u, hoofdingang KVL, Almystraat. Voor parkeren navigeren naar Ambachtstraat 15 en van daaruit ‘Parkeren KVL’ volgen.

Een gids van Stichting Joodse Begraafplaats Oisterwijk schenkt op de ommuurde begraafplaats aandacht aan de ruim tweehonderd graven, grafstenen met hebreeuwse opschriften, begrafenisriten en het metaheerhuisje ter plekke, aan het wedervaren van de grote joodse gemeenschap in vrije vestigingsplaats Oisterwijk en aan de voormalige synagoge in het huidige Jodenkerksteegje. De joodse begraafplaats is gelegen in de bossen op Landgoed De Hondsberg. Het Jodenkerksteegje in Oisterwijks centrum verbindt de Kerkstraat met de Hoogstraat. Deelnemers die zich voor de joodse begraafplaatsrondleiding inschreven, verzamelen zich met combi-dagticket om 11.00u bij toegangspoort Joodse Begraafplaats, halverwege Hondsbergselaan (ook parkeren). Uit respect voor de joodse traditie dragen ze een hoofddeksel.

Frans Kapteijns, oud-boswachter van Natuurmonumenten en GUO-bestuurslid, leidt een natuurwandeling door Oisterwijks bos- en vennengebied. Frans is boeiend rasverteller en wandelende encyclopedie rondom  deze biotoop die hij kent als zijn eigen broekzak. In deze wandeling vestigt hij onder meer aandacht op bospaden die verhard zijn met puin van het bombardement op Rotterdam, waarmee Duitsland Nederland WOII introk. Over dit puin konden zware Duitse voertuigen de geheime munitiedepots bereiken die in het bos verscholen lagen. Deelnemers die zich voor de natuurwandeling inschreven, verzamelen zich met combi-dagticket om 11.00u, hoofdingang Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord, Gemullehoekenweg 143.

Heemkundekring De Kleine Meijerij richt in het souterrain van Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord een expositie in met rekwisieten en foto’s uit Oisterwijk in WOII. Oisterwijk In Beeld voegt een doorlopende vertoning toe van haar serie filmdocu’s ‘Verzetsstrijders van de straat’ over het Oisterwijkse verzet, aangevuld met filmdocu ‘De Dubbele Buitenspelval’ van Brabant Remembers.

Hierin verhaalt Oisterwijks historicus/uitgever dr. Ad van den Oord van boezemvrienden Koos Diepens en Alfred Wolter van voetbalclub PAZO van schoenfabriek Paijmans. Katholiek Koos belandde in Duitsland vanwege ‘Arbeitseinsatz’, protestant Alfred was Duitser, raakte in Oisterwijk verzeild doordat vader Fritz bij KVL aan de slag kon, moest naar het ‘Ostfront’ en sneuvelde. Alfred had verkering met een Oisterwijks meisje, de latere moeder van Ad. Na haar dood trof Ad correspondentie tussen Alfred en zijn toenmalige geliefde aan, verstopt tussen een schilderijlijst, omdat er in naoorlogs Nederland een taboe lag op betrekkingen met Duitsers. 

Dat niet bepaald heel Oisterwijk verzet leverde, blijkt uit de lezing van oud-Oisterwijks oorlogsgeschiedkundig auteur Henk van der Linden. Berucht was bijvoorbeeld ‘Zwart Front’ wiens leider Arnold Meijer in Oisterwijk woonde.

Deelnemers die zich voor de expositie inschreven, verzamelen zich met combi-dagticket om 11.00u, lobby Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord, Gemullehoekenweg 143.

GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk spant zich in om de expositie ook na 5 mei 2020 nog even open te stellen voor belangstellenden, zij het dan zonder de lezing. Die lezing probeert ze gepubliceerd te krijgen, bijvoorbeeld in het tijdschrift van de Heemkundekring. Deze publicatie wil ze beschikbaar stellen aan docenten bovenbouw van alle Oisterwijkse basisscholen en van voortgezet onderwijs ‘2 College Durendael’.

De docenten kunnen de publicatie gebruiken als inspiratiebron voor hun lessen over ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’ en kunnen met hun leerlingen de expositie op een overeen te komen datum bezoeken.

5 mei 2020

Middagprogramma

Alle deelnemers aan de ochtendactiviteiten komen ’s middags samen in Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord. Hier voert kunstenaarsduo Miss om 14.30u in opdracht van GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk eenmalig haar art performance ‘Op Drift’ uit. Daarbij laat ze zich muzikaal dragen door soundscapes.‘Op Drift’ ontwikkelt zich tot cyclische eenheid van woord, beeld en geluid. Voorgedragen zinnen roepen vragen (actie) op, ter plekke gecreëerde, kleurrijke bootjes geven antwoord (reactie). Het duo nodigt haar publiek uit om mee te bouwen. De ruimte laat zich overspoelen door een oceaan aan kleurrijke, deinende bootjes, geleidelijk uitdijend tot bonte vloot. Eén na één vloeit kunstenaar over in muzikant, art performance in concert, Miss in Nikitov. Miss is Marion Steur (woord) uit Doesburg en Ine van Son (beeld) uit Moergestel. De dragende soundscapes zijn van muzikant Rob Rieter uit Tilburg.

Nikitov

Op uitnodiging van GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk zingt singer-songwriter/gitariste Niki Jacobs met Nikitov vanaf 15.00u rockclassics van oorspronkelijk joodse artiesten. Zij laat zich begeleiden door muzikanten uit veelal klassiek-symfonische orkesten van wie naar verwachting een cellist en een accordeonist Niki zullen bijstaan. Het unieke is dat Niki de songs zingt in het Jiddisch en de muzikanten de instrumentatie hebben  gearrangeerd in een klezmer-idioom. De diep doorvoelde interpretaties geven de oorspronkelijke songs een eigen, authentieke dimensie.

In Jiddisch klezmerconcert ‘Van Cohen tot Winehouse’ laat Nikitov songs voorbijkomen van onder andere Leonard Cohen, Bob Dylan, Dolly Parton, Paul Simon, Billy Joel, Beck, Kiss, Led Zeppelin en Amy Winehouse. Nikitov vertolkt ze sprankelend, vernieuwend en sfeervol, Niki Jacobs overgiet ze met fluwelen vocalen. Deze ode aan joodse pop- en rockiconen ging op 8 maart 2019 in première in Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, gevolgd door een theatertournee door het jubelende land. 

Niki Jacobs (1978, Haarlem) trok na het conservatorium naar London en New York om te studeren bij Zalmen Mlotek en Adrienne Cooper. Vanuit haar klassiek-vocale scholing wijdt ze zich al ruim twintig jaar aan joodse volkscultuur, klezmermuziek en Jiddische liederen. Haar passie komt voort uit haar diepe fascinatie voor haar eigen familiegeschiedenis. Als begaafd vertolkster van Jiddische liederen behoort ze tot de beste Jiddische zangeressen. Met Jelle van Tongeren begon ze Nikitov in 1999. Uitgangspunt: de combinatie van Jiddische liederen met ritmes en klanken uit gipsy jazz en etnische muziek uit Oost‐Europa. Evident uit geografisch en historisch perspectief: roma en joden zijn qua maatschappelijke lotsbestemming (diaspora, shoa) en muzikaal diep met elkaar verbonden.

Nikitov toerde langs grote podia in West- en Oost-Europa en bijna alle staten van USA en bracht ‘Amulet’ (2004) en ‘Vanderlust’ (2006) uit. Geleidelijk ontstond behoefte om de gipsy jazz los te laten, om dieper te  graven naar Jiddische en klezmer-muzikale wortels en van daaruit eigen werk te schrijven in het Jiddisch. 

Niki Jacobs stoeide met de vraag hoe Jiddische tradities zich verhielden tot het seculiere hier en nu. Onderliggende kern was onderhevig aan haar persoonlijke muzikale ontwikkeling, maar ook aan haar  ervaringen als joods musicus. Met die zoektocht verwierf  ze erkenning, eerst voor haar benadering van het traditionele Jiddische  lied, geleidelijk voor haar authentieke interpretaties die ze aan die tradities gaf.  De emoties en diepgang van de Jiddische  teksten kregen door haar inbreng een extra dimensie.

Daarnaast  begon ze met het schrijven van werk in het Nederlands en Engels. Samen met bassist  Jason Sypher schreef ze in New York EP ‘Witness’ met Engels-/Jiddischtalige  nummers, getuigenis van hoe ze  brak met de muzikanten Adam Good en Jelle van Tongeren. Na een toer door Nederland bleek de afstand tussen New York  en Haarlem toch te groot en scheidden de wegen zich tussen haar en Sypher. Tijd voor nieuwe avonturen, nieuw repertoire, nieuwe muzikanten. Ze trad uit de veiligheid  van de traditie en bracht haar muzikale ervaringen samen in ’The Tea House Project’. De moedige stap leverde jubelende kritieken, inclusief een 5***** recensie in de Volkskrant, gevolgd door een 4**** sterren recensie voor ‘Anno 1999’ uit (sec) 2011.

Vanaf  dan trekt Niki Jacobs langs Europese en Amerikaanse podia met Ro Krauss, Edwin Wieringa, Emile Visser,  Peter van Os en Ruud Breuls. Voortgaande verdieping in het Jiddisch leidt in 2015 tot ‘Mameloshn’, waarin ze haar favoriete rockclassics in het Jiddisch vertaalt, schitterend gearrangeerd en dito uitgevoerd in klezmeridioom à la  Nikitov: puur, swingend, rockend, poëtisch. Klein meesterwerk, wonderschoon, vernieuwend, relevant, oordeelt de internationale vakpers. De karavaan trekt langs synagogen in Nederland,  theaters in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en dwars door de VS waar Nikitov in 2016 veertien concerten in drie weken geeft. Samen met bindteksten rondom de songs en anekdotes over deze waanzinnige roadtrip is het een onvergetelijk avontuur.

De culturele verbinding tussen de joodse identiteit en de passie voor pop- en rockmuziek

Na haar Amerikaanse toer tast Nikitov af hoe ook op Nederlandse  bodem de culturele verbinding tussen de joodse identiteit en de passie voor pop- en rockmuziek een nieuwe plek te geven. Uit die gedachtepiste ontspruit ‘Van Cohen  tot Winehouse’, ode aan Joodse popiconen en hun rockclassics, vol herkenning, vernieuwing, ontroering en humor. Er volgen dertig shows  in twee maanden met een internationaal gezelschap, inclusief een hereniging met Jason Sypher en verder Niki Jacobs, Emile Visser, Pieter Jan Cramer en Hubby Jenkins. De cirkel is rond, de karavaan trekt voort, zoals op Bevrijdingsdag dinsdag 5 mei 2020 om 15.00u naar GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk in Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord, zij het vermoedelijk in trio-bezetting met singer-songwriter, gitariste en frontvrouw Niki Jacobs, geflankeerd door een cellist en een accordeonist.

Naast haar Nikitov-projecten doet Niki Jacobs met Pieter Jan Cramer kleinere podia aan met babyconcerten ‘Winterse Wiegeliedjes’ en ‘Uit Alle Windstreken’ en met Ivo Dinkelaar met peuter-/kleuterprogramma ‘Ruun de Raaf’. Hieruit zijn enkele albums voortgekomen, waaronder ‘Treyst’ uit 2017. Verder geeft ze zanglessen en is ze directeur van Stichting ter Bevordering van de Jiddische Cultuur. Hiermee organiseert ze workshops en concerten in onder andere synagogen in Nederland en daarbuiten.

NIKITOV

“Een vondst die je onwillekeurig doet glimlachen, is de listige akoestische hertaling van het elektronisch geweld op Chaka Khan’s klassieker Ain’t Nobody. Je zou misschien denken dat Niki zich vertilt aan Antony Hegarty’s beklemmende ‘Another World’, maar mede dankzij het arrangement en het fraaie spel van cellist Emile Visser doet de versie van Nikitov niet onder voor het origineel” 
Ton Maas

“Sie hat ein paar ihrer Lieblingslieder, vor allem Popsongs, ins Jiddische übertragen und dabei mit sehr viel Feingefühl und wundervollen Arrangements ein kleines Meisterwerk des jiddischen Liedes geschaffen” 
Folkworld 2017

“Nikitov brings a compelling and refreshing 21st century approach to Yiddish song”

Hankus Netsky,
director of New England Conservatory after Joe’s Pub NYC 2015

“De liedjes, die de meesten van ons wel kennen, worden daardoor ook in het Jiddisch begrijpelijk, en op die manier wordt deze bijna dood gewaande taal op een aangrijpende manier weer tot leven gewekt. Subliem! Een album om te koesteren, zo mooi” 
Moorsmagazine

Verwonderen en verbinden

‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’ is één van de projecten van GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk waarin ze lokale organisaties, deskundigen en deelnemers uit Oisterwijk en van elders zich wil laten verwonderen en zich met elkaar wil laten verbinden. Dit streven past in haar beleidsvisie ‘Concerten die verjongen, concepten die verbinden’.  Pure Oisterwijk-promotie, aldus de organisatie.

Themadag ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’ zou onmogelijk zijn zonder de bereidwillige medewerking van al die lokale organisaties, hun vrijwilligers en overige deskundigen en zonder financiële projectsteun van het vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) en zo mogelijk nog enkele subsidiënten bij wie onze subsidieverzoeken in behandeling zijn of nog worden ingediend.

Bij bewezen succes laat GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk haar projecten uitgroeien tot jaarlijks terugkerende tradities. Voor ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’ moet ze daarvoor naar een geschikte datum zoeken, aangezien Bevrijdingsdag 5 mei in Nederland helaas nog slechts eenmaal per vijf jaar een nationale vrije dag is. Verder plant GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk haar gebruikelijke zit-/luisterconcerten op zondagmiddagen in Boschoord.

RESERVEREN

Bestel uw tickets gemakkelijk online

Uw GUO-tickets bestelt u gemakkelijk online. Reserveer uw tickets tijdig. Daarmee verkleint u het risico dat uw gewenste GUO-concerten zijn uitverkocht.